Korytarz ratunkowy
Bezpieczna rodzina, Bezpieczne drogi, Policja, Ratownictwo i pierwsza pomoc

Korytarz ratunkowy

W temacie jaki przedstawiam poniżej, powstało wiele informacji, a mój wpis jest tylko cegiełką utrwalającą poprawne zachowanie na drodze podczas wypadku.

Jak ważne są minuty i sekundy podczas wypadku samochodowego? Czy jeśli pogotowie ratunkowe dotrze 30 sekund później do miejsca wypadku to, czy spowoduje to jakąś różnicę? Pytanie niby banalne i każdy zna na nie odpowiedź, a mimo to dla większości osób ważniejszym jest szybsze dotarcie do domu po pracy lub niespóźnienie się na ważne spotkanie, które warte jest 2 mld złotych.

Każda sekunda jest na wagę złota

 

Jeśli uważasz, że podczas wypadku samochodowego ważne są sekundy, to musisz pamiętać, że to również od ciebie zależy życie i zdrowie ludzi, którzy w nim uczestniczyli. Niemalże każdy kierowca miał tą „przyjemność” stania w korku na autostradzie, czego przyczyną był wypadek samochodowy. W takich sytuacjach w naszych głowach rodzą się słowa… „cholera jasna znowu wypadek”… „znowu 3 godziny w dupie” itd. Mam rację? Niektóre wybitne umysły szukają sposobu jak tu się z niego wydostać!

Teraz skonfrontuj twoje myśli z myślami osoby, która właśnie walczy o swoje życie! Trochę wstyd? Jeśli zależy ci na życiu osób, które uczestniczyły w wypadku drogowym na autostradzie, drodze szybkiego ruchu lub innej drodze to pamiętaj o KORYTARZU RATUNKOWYM! Co to jest? Poniżej znajdzie wszystkie informacje na jego temat.

 

Co to jest korytarz ratunkowy

 

Korytarz ratunkowy jest to miejsce na drodze, jakie tworzą kierowcy samochodów stojących w korku spowodowanym wypadkiem samochodowym lub innym zdarzeniem na drodze. Korytarz taki umożliwia swobodne i szybkie przejechanie samochodom ratunkowym do miejsca wypadku.

Korytarzem ratunkowym mogą posługiwać się nie tylko samochody uprzywilejowane takie jak Pogotowie Ratunkowe, Straż Pożarna i Policja, ale również takie, które mogą wesprzeć służby ratunkowe w udrożnieniu drogi np. holownik do tirów.

Korytarz ratunkowy

 

Kto i jak musi stworzyć korytarz?

 

Korytarz tworzą kierowcy, czyli Ty i Ja. Tworzenie korytarza ratunkowego to świadome ustawienie samochodów przez kierowców, zanim zrobi to Straż Pożarna lub Policja.

Zasady są następujące:

– w przypadku dwupasmowej jezdni, kierowcy z lewego pasa zjeżdżają maksymalnie na lewo, a kierowcy z prawego pasa maksymalnie na prawo. Pamiętaj, możesz wtedy wjechać nawet na trawnik, korytarzem będzie musiał przejechać duży wóz strażacki.

– w przypadku trójpasmowej jezdni, kierowcy z lewego pasa zjeżdżają maksymalnie na lewo, a kierowcy ze środkowego i prawego pasa maksymalnie na prawo.

– w przypadku czteropasmowej jezdni, kierowcy z lewego pasa zjeżdżają maksymalnie na lewo, a kierowcy z trzech pozostałych pasów maksymalnie na prawo. W przypadku większej ilości pasów stosujemy się adekwatnie jak w jezdni czteropasmowej.

Jak nie korzystać z korytarza

Nieprawdopodobne, ale prawdziwe. Niektórzy kierowcy są zdania, że korytarz jest zrobiony po to, ażeby umożliwić im szybsze wydostanie się z korka. W tym celu zawracają i jadą pod prąd wiedząc, że z drugie strony jedzie Pogotowie Ratunkowe. Jak nazwiesz takiego kierowcę?

Pamiętaj wszyscy kierowcy nie odsuwają się na bok dla ciebie tylko dla osób ratujących życie.

 

Korytarz ratunkowy

 

Pokaż innym jak zrobić korytarz

 

Jeśli jesteś po lekturze tego artykułu lub już wcześniej miałeś świadomość tego, co to jest korytarz ratunkowy, to w przypadku potrzeby jego zbudowania pokaż innym jak to zrobić i poinstruuj ich że muszą zjechać na bok. To może uratować komuś życie.

 

Korytarz ratunkowy na kursach na prawo jazdy

 

Moim zdaniem sztuka tworzenia korytarzy ratunkowych oraz zachowania się podczas wypadku samochodowego powinna być wykładana na szkoleniach na prawo jazdy oraz ćwiczona podczas jazdy samochodem. Mam tutaj na myśli uzmysłowienie przyszłemu kierowcy, jak i po co to jest robione.

 

Korytarz ratunkowy

 

Prawo a korytarz ratunkowych

 

Wiele osób twierdzi, że należy zmienić prawo tak, aby obejmowało ono obowiązek tworzenia przez kierowców korytarzy ratunkowych. Naturalnie popieram tego rodzaju inicjatywę i jest ona bardzo słuszna, ponieważ powinno się wyznaczyć konkretne ramy prawne z nim związane. Nie mniej jednak musimy pamiętać, iż już teraz mamy zapis w ustawie Prawo o ruchu drogowym, który nawiązuje do takiego obowiązku. Jest nim artykuł 9,

Art. 9. Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani ułatwić przejazd pojazdu uprzywilejowanego, w szczególności przez niezwłoczne usunięcie się z jego drogi, a w razie potrzeby zatrzymanie się.

Państwa takie jak Szwajcaria, Czechy, Niemcy lub Austria mają zapisy w swoim prawie mówiące o korytarzu ratunkowym. Mało tego np. w Austrii posiada możliwość ukarania kierowcy, za nie zastosowanie się do wytycznych i wynosi ona blisko 3000 euro.

Miesięcznie przemierzam pomiędzy 3000 a 5000 km samochodem i muszę stanowczo stwierdzić, że świadomość Polskich kierowców jest coraz większa, lecz niestety nadal są przypadki cwaniactwa. Na autostradach powinny zostać zainstalowane znaki informujące o nakazie utworzenia korytarza.

 

Chcesz wiedzieć więcej? Polub naszą stronę:

 

Poniżej prezentuje kilka filmów z YouTuba obrazujących dobre i złe zachowanie kierowców.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Poprzedni artykuł Następny Artykuł

Posty, które mogą Cię zainteresować

11 komentarzy

  • Odpowiedz Jak bezpiecznie jeździć we mgle? - Bezpieczny Polak 21 października 2017 at 12:55

    […] W przypadku karambolu warto pamietać o Korytarzu ratunkowym. […]

  • Odpowiedz 15 porad jak bezpiecznie jeździć na autostradzie? - Bezpieczny Polak 3 listopada 2017 at 17:48

    […] W tej kwestii polecam mój artykuł Korytarz ratunkowy. […]

  • Odpowiedz Kiedy można użyć defibrylatora AED? - Bezpieczny Polak 6 grudnia 2017 at 11:19

    […] Sprawdź również: Korytarz ratunkowy […]

  • Odpowiedz Gosia 1 stycznia 2018 at 13:09

    Bardzo cenne rade szczególnie w wielopasmowej jezdni. Zgadzam się że Polacy są bardziej swiadomi ale cwqniaków nie brakuje

    • Odpowiedz Tomasz Grabski 1 stycznia 2018 at 18:14

      Dokładnie tak, nie mniej jednak podczas moich podróży służbowych nadal widzę problem z robieniem korytarza ratunkowego. Ludzie przeważnie myślą że jak nadjeżdża karetka pogotowia to należy zatrzymać się i nic więcej. Tymczasem trzeba utworzyć korytarz ratunkowy rozsuwając samochody na boki, tak aby powstała luka umożliwiająca przejazd odpowiednim służbom.

  • Odpowiedz Katarzyna R. 1 stycznia 2018 at 13:17

    Bardzo, bardzo wartościowy wpis! Jak najbardziej podpisuję się pod tym rękami i nogami!
    Polacy praktycznie NIE POTRAFIĄ tworzyć korytarzy ratunkowych. Zarówno jako kierowca, jak i kilkukrotnie pasażer w karetce stwierdzam, że najgorzej co może być, to przedrzeć się przez tłok na drodze. Jedni są zbyt ważni, aby się ruszyć. Inni są zbyt głupi, żeby ustąpić. A dodatkowi cwaniacy, widząc tworzący się korytarz, dają sami nim w długą, nieraz przed przejazdem karetki czy straży pożarnej…
    Tylko nagminne informowanie może sprawić, że zaczniemy więcej używać szarych komórek na drodze…
    Pozwolę sobie udostępnić ten wpis 😉

    • Odpowiedz Tomasz Grabski 1 stycznia 2018 at 18:16

      Dzięki Kasiu 🙂

      Niestety wystarczy że kilku kierowców nie zrozumie po co tworzony jest korytarz ratunkowy. Sam nie raz widziałem jak kierowcy wykorzystują korytarz do ominięcia korka jaki stworzył się po wypadku samochodowym.

  • Odpowiedz Paula 1 stycznia 2018 at 13:33

    Rzeczywiście w trackie kursów mogliby uczyć jak zachować się w różnych sytuacjach awaryjnych, zamiast poruszać tematy wymiarów tablic rejestracyjnych np.

    • Odpowiedz Tomasz Grabski 1 stycznia 2018 at 18:17

      Niestety nie szybko wprowadzą informacje o korytarzu ratunkowym do podstawy szkoleniowej na prawo jazdy. A jest to bardzo istotny temat.

  • Odpowiedz krystynabozenna 1 stycznia 2018 at 14:32

    Niesamowity wpis, wreszcie ktoś o tym jasno napisał jak ma to wyglądać…
    Udostępnię ten wpsi na Facebooku i nie tylko…

    • Odpowiedz Tomasz Grabski 1 stycznia 2018 at 18:18

      Super dzięki Kasiu !! 🙂

    Zostaw komentarz