Przejazd kolejowy
Bezpieczna rodzina, Bezpieczne drogi, Policja, Ratownictwo i pierwsza pomoc

Jak bezpiecznie przejechać przez przejazd kolejowy?

Dzisiejszy temat, jaki chcę omówić to bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych. Temat ten poruszam w związku z informacją o wynikach kontroli NIKu w kwestii bezpieczeństwa ruchu na przejściach i przejazdach kolejowo-drogowych w Polsce – szczegóły tutaj. Będzie to wpis odnoszący się do wyników, jakie przedstawia NIK oraz mini poradnik jak zadbać o swoje bezpieczeństwo i jak bezpiecznie przejechać przez przejazd kolejowy?

Najwyższa Izba Kontroli

Niestety NIK nie zostawił suchej nitki na zarządcach linii kolejowych i zarządcach dróg po kontroli, jaką przeprowadził w latach 2015 i 2016 (I połowa). Jedni i drudzy w sposób naganny zaniedbują swoje obowiązki wobec skrzyżowań dróg publicznych z liniami kolejowymi.

Najwyższa Izba Kontroli negatywnie ocenia realizację bieżących zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa na przejściach i przejazdach kolejowych przez zarządców linii kolejowych, zarządców dróg oraz organów zarządzających ruchem na drogach. NIK pozytywnie ocenia natomiast działania Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego w zakresie sprawowania nadzoru nad utrzymaniem i stanem technicznym skrzyżowań linii kolejowych z drogami publicznymi, niemniej jednak działania te nie wpłynęły znacząco na wzrost poziomu bezpieczeństwa na przejściach i przejazdach kolejowych.

Źródło: Raport NIK

O co chodzi z tą krytyką osób odpowiedzialnych za bezpieczeństwo na przejazdach? Przecież tyle mówi się w radiu i TV, że za bezpieczeństwo na przejeździe odpowiedzialny jest kierowca. Zgadza się, że kierowca jest w głównej mierze odpowiedzialny za bezpieczeństwo, ponieważ to osoba prowadząca pojazd ma najwięcej możliwości uniknięcia zderzenia z pociągiem. Nie mniej jednak musimy pamiętać, iż na bezpieczeństwo przejazdu składa się wiele aspektów.

Są to głównie:
– świadomość kierowcy
– rodzaj zabezpieczenia przejazdu (kategoria)
– stan techniczny wszystkich zabezpieczeń
– widoczność na przejeździe
– stan torowiska oraz drogi przed nim

Jak widzisz to nie tylko kierowca.

Czy przejazdy kolejowe są bezpieczne?

Bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych jest mierzone za pomocą NRV czyli krajowej wartości referencyjnej. Niestety wskaźnik ten pogorszył się w ostatnich latach o blisko 26 punktów procentowych i aktualnie wynosi 94%.

W latach 2014-2015 poziom bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych, wyrażony wielkością NRV (krajowa wartość referencyjna) zdecydowanie się pogorszył (o 25,7 punktów procentowych). Wskaźnik ten osiągnął poziom 94% i zbliżył się do wartości granicznej 100%. Jej przekroczenie, oznaczać będzie również przekroczenie akceptowanego poziomu ryzyka bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych w Polsce.

Źródło: Raport NIK

Co to jest pociąg?

Pytanie banalne? Nie mam tutaj na myśli typowej definicji pociągu, ale sformułowania, którego powinien używać kierowca zbliżający się do przejazdu kolejowego. Moja definicja pociągu jako kierowcy to:

Pociąg to 100 ton żelaza + wagony, którego droga hamowania może wynosić nawet 1 km.

Kategorie przejazdów kolejowych

Przejazdy kolejowo-drogowe i przejścia dzielą się na następujące kategorie:

Kategoria A – przejazdy kolejowo-drogowe, na których ruch drogowy jest kierowany przez uprawnionych pracowników zarządcy kolei lub przewoźnika kolejowego, posiadających wymagane kwalifikacje lub przy pomocy sygnałów ręcznych albo systemów lub urządzeń przejazdowych wyposażonych w rogatki zamykające całą szerokość jezdni.

Kategoria B – przejazdy kolejowo-drogowe, na których ruch drogowy jest kierowany przy pomocy samoczynnych systemów przejazdowych, wyposażonych w sygnalizację świetlną i rogatki zamykające ruch drogowy w kierunku wjazdu na przejazd albo wjazdu na przejazd i zjazdu z przejazdu.

Kategoria C – przejazdy kolejowo-drogowe, na których ruch drogowy jest kierowany przy pomocy samoczynnych systemów przejazdowych wyposażonych tylko w sygnalizację świetlną.

Kategoria D – przejazdy kolejowo-drogowe, które nie są wyposażone w systemy i urządzenia zabezpieczenia ruchu.

Kategoria E – przejścia wyposażone w półsamoczynne systemy przejazdowe lub samoczynne systemy przejazdowe albo kołowrotki, barierki lub labirynty

Kategoria F – przejazdy kolejowo-drogowe lub przejścia zlokalizowane na drogach wewnętrznych

Podstawa bezpieczeństwa na przejeździe kolejowymi

Znasz już kategorie przejazdów kolejowych oraz że za ich bezpieczeństwo odpowiedzialny jest zarządca kolei, jak i zarządca drogi, ale co z tego skoro z kontroli NIK jasno wynika że odpowiedzialność ta jest czysto teoretyczna. Tutaj wracamy do punktu wyjścia i musimy głęboko zastanowić się nad tym, jak sami możemy zadbać o swoje bezpieczeństwo. Każdy kierowca zbliżający się do przejazdu kolejowego może wykonać takie czynności, które spowodują, iż bezpiecznie dojedzie do celu.

Jak zachować się na przejeździe kolejowym:
1. Zatrzymaj się przed torami lub w miejscu ,jakie wyznaczają znaki drogowe – nawet jeśli jest to przejazd strzeżony z rogatkami.
2. Przycisz muzykę w samochodzie
3. Opuść szybę
4. Upewnij się że pociąg nie nadjeżdża – w szczególności na trasach gdzie pociągi rozwijają prędkość powyżej 100 km/h
5. Pod żadnym pozorem nie omijaj rogatek
6. Jeśli zapali się sygnalizacja świetlna to pod żadnym pozorem nie przejeżdżaj przez tory
7. Zatrzymaj pojazd w odległości większej niż jeden metr od torów.
8. Pamiętaj pociągi mają pierwszeństwo przejazdu w stosunku do każdego pojazdu, w tym do samochodów uprzywilejowanych i pieszych.
9. Pamiętaj dzisiejsze pociągi są bardzo ciche.

Wykroczenia na przejazdach

Naturalnie niewłaściwe zachowanie na przejedzie kolejowym jest wykroczeniem i może skutkować otrzymaniem mandatu karnego. Wykroczenia, jakich dopuszczają się kierowcy na przejazdach kolejowych to m.in.:
– przejazd pomimo włączonej sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej na przejeździe;
– niezatrzymanie pojazdu mimo znaku drogowego „STOP” i krzyża św. Andrzeja;
– przejazd w czasie zamykania rogatek;
– omijanie półrogatek;

Dzikie przejścia dla pieszych

Temat co prawda dotyczy przejazdów kolejowych, ale nie mogę pominąć tutaj tematu tzw. dzikich przejść dla pieszych, gdzie również giną ludzie. Są to miejsca bardzo niebezpieczne w szczególności na trasach szybkiego ruchu, gdzie pociąg porusza się bardzo szybko i w dodatku bardzo cicho. Przechodząc przez takie miejsce musimy zastanowić się czy warto ryzykować własnym życiem bo zdrowia na tym nie stracimy. Efektem kontaktu człowieka z rozpędzonym pociągiem może być jedynie śmierć.

Podsumowanie kontroli NIK
– połowa skontrolowanych przejazdów była w złym stanie technicznym;
– wiele z kontrolowanych jednostek zaniedbywało prowadzenie wszelkiego rodzaju ksiąg i dokumentacji związanej z przejazdem;
– w dwóch jednostkach źle prowadzono dokumentację finansowo-księgową użytkowanych obiektów;
– dużym problemem okazały się również niezdemontowane tory i nieczynne przejazdy;
– wiele dróg dojazdowych nie posiadało odpowiedniej widoczności;
– zarządcy dróg często nie przeprowadzali obowiązkowych kontroli przejazdów kolejowych;
– w blisko połowie skontrolowanych przejazdów nie wykonywano obowiązkowych pomiarów natężenia ruchu;
– i wiele innych.

Pobierz raport NIK (PDF)

Na koniec polecam odwiedzenie strony tworzonej na potrzeby edukacji użytkowników przejazdów kolejowych www.bezpieczny-przejazd.pl

Poprzedni artykuł Następny Artykuł

Posty, które mogą Cię zainteresować

2 komentarze

  • Odpowiedz sza! 4 lutego 2017 at 15:30

    Uważajcie, bo SOKiści mają cykliczne akcje na przejazdach!

    • Odpowiedz Tomasz Grabski 4 lutego 2017 at 16:00

      Mają akcję na przejazdach, ale co ważniejsze mają akcję na dzikich przejściach dla pieszych. Osobiście jestem za takiego rodzaju akcjami.

    Zostaw komentarz